City of Rimouski, Quebec: Taxibus demand-responsive public transit model

Municipal profile

Population: 48,664
Location
: A city in the Bas-Saint-Laurent region, located near the Rimouski River in Quebec
Size
: 339.64 km2
Population change (2011–2016):
3.8%

Background and project description

In the late 1980s, the private operator of the City of Rimouski’s public transit service shut down and the service ended. It was found that restarting a regular bus service in such a low-density area would require a $540,000 annual subsidy, making it financially unviable. The city had to find an alternative solution that would offer residents an affordable basic public transit service.

The Taxibus concept was formed as a more cost-effective means to respond to the challenge. It utilized local taxio perators and only required a $100,000 municipal subsidy—which is a lower per capita rate than most transit services in similarly sized communities in Quebec.[1]

The service runs through Rimouski and adjacent rural communities. Passengers can reserve a ride up to one hour in advance and travel between any two of the 350 designated stops without requiring transfers. Passengers pay $3.75 per trip or have the option to purchase a monthly pass for $105. [2]

Challenges

Municipalities could encounter challenges in identifying and setting up an appropriate legal structure to govern the service—but the City of Rimouski’s legal structure can serve as amodel.

Another challenge is that a demand-responsive service could require more hands-on supervision than a conventional fixed-route transit service.

Success factors and positive outcomes

A demand-responsive service can minimize financial risks to the municipality and offer a more suitable transi toption for smaller communities as it directly ties provision to demand. Trips will not be made without requests for them.

Looking ahead

Depending on the communityserved, demand-responsive transit may offer a flexible and more viable system compared to conventional transit. This service can be provided by minibuses, mid-sized vehicles (22 to 30 seats) or taxi operators.[3]Taxis prove to be most useful in areas where the demand is lowest and more dispersed, whereas minibuses work better on semi-fixed route patterns in moredensely populated areas. Alternatively, in regions with high seasonal variability, such as tourist areas, taxis can replace buses during the low-demand season.[4]

Program contact

Name: n/a
Email: n/a
Website: https://www.rimouskibus.com/

[1] Transport Canada, “Taxibus: Public Transportation for Smaller Cities” (2004).

[2] Sociétédes Transports de Rimouski, « Tarifs et Modes de Paiement Taxibus, Cité bus et Transport Adapté  Traffic and Public Transportation. https://www.rimouskibus.com/tarifs

[3] Steve Wright, “Designing flexible transport services: guidelinesfor choosing the vehicle type,” Transportation Planning and Technology, 36:1(2013) pp. 76-92.

[4] Corinne Mulley, et al., “Barriers to implementing flexible transport services: An international comparison of the experiences in Australia, Europe and USA,” Researching Transportation Business & Management, Volume 3 (August 2012) pp.3-11, http://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2012.04.001

Ville de Rimouski (Québec) : modèle de transport en commun à la demande (taxibus)

Profil de la municipalité

Population : 48 664 habitants

Lieu : Une ville située dans la région du Bas‑Saint-Laurent, près de larivière Rimouski, au Québec

Superficie : 339,64 km2

Variation du nombre d’habitants (2011 à 2016) :3,8 %

Contexte et description du projet

L’exploitant privé du service de transport en commun de Rimouski a fermé ses portes à la findes années 1980, et le service a pris fin à ce moment-là. On a estimé qu’il faudrait une subvention annuelle de 540 000 $ pour pouvoir faire fonctionner un nouveau service d’autobus dans une ville où la densité de population est aussi faible, ce qui rendait la chose financièrement non viable. La ville devait trouver une solution de rechange afin d’offrir aux citoyens unservice de transport en commun de base à prix abordable.

Le concept de taxibus a été élaboré comme un moyen économique de répondre à ce besoin. Le système fait appel à des entreprises de taxi locales et n’exige qu’une subvention municipale de 100 000 $, soit moins par tête d’habitant quece qu’exigent la plupart des services de transport de petites collectivités detaille comparable au Québec[1].

Le service dessert Rimouski et les localités rurales limitrophes. Les passagers peuvent réserver un taxi une heure à l’avance et se déplacer entre deux points parmi 350 points sans avoir à effectuer de transfert. Ils paient 3,75 $ par déplacement ou 105 $ par mois pour une carte d’abonnement[2].

Difficultés

Les municipalités peuvent avoir de la difficulté à choisir et à établir une structure juridique appropriée pour la gestion du service – mais la structure juridique adoptée par Rimouski peut servir de modèle.

Un service à la demande peut également nécessiter une supervision plus étroite qu’un service classique à itinéraire fixe.

Facteurs deréussite et résultats favorables

Un service à la demande peut permettre de réduire les risques financiers pour la municipalitéet offrir une formule de transport en commun mieux adaptée aux besoins d’une petite collectivité en raison de la correspondance entre la prestation du service et la demande. Il n’y a aucun déplacement sans qu’une demande soit faite.

Perspectives

Selon la collectivité desservie, le transport en commun à la demande peut constituer un système plus souple et plus viable qu’un système de transport traditionnel. Le service peut être assuré par des minibus, des véhicules de taille moyenne (entre 22 et 30 sièges) ou par des entreprises de taxi[3]. Les taxis sont particulièrement utiles dans les endroits où la demande est relativement faible et dispersée, tandis que les minibus sont plus efficaces dans les zones à plus grande densité de population où il est possible de créer des itinéraires semi-fixes. Par ailleurs, dans les régions qui connaissent de fortes variations saisonnières, comme les régions de villégiature, les taxis peuvent remplacer les autobus pendant la basse saison[4].

Personne-ressource du programme

Nom : s.o.

Courriel :s.o.

Site Web : https://www.rimouskibus.com/


[1] Transport Canada, « Taxibus : Transport en commun pour les plus petites villes » (2004).

[2] Société des Transports de Rimouski, « Tarifs et Modes de Paiement Taxibus, Cité bus et Transport Adapté » https://www.rimouskibus.com/tarifs

[3] Steve Wright, « Designing flexible transport services: guidelines for choosing the vehicle type, »Transportation Planning and Technology, 36:1 (2013) pp. 76-92.

[4] Corinne Mulley, et al., « Barriers to implementing flexible transport services : An international comparison of the experiences in Australia, Europe and USA, » Research in Transportation Business & Management, Volume 3 (août 2012) pp. 3-11, http://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2012.04.001